Marathonzin

Marathonzin
Door: Rinus Groen

Omdat ik 110 marathons heb gelopen denkt iedereen dat de afstand voor mij geen geheimen meer heeft. Eerlijk gezegd heeft de marathon helemaal geen geheimen en is het meer zo dat ik vaak zie dat mensen denken dat er spelregels zijn die voor iedereen gelden, en die worden dus nog weleens verkeerd geïnterpreteerd in mijn optiek. Ik zal er eens drie op een rijtje zetten.

Je mag maar 2 marathons per jaar lopen

Dat klopt wanneer je zo loopt als een topper. Die gaan enerzijds zo lang mogelijk mee, ongeacht wat hun lichaam zegt, met een groep in een hoog tempo en anderzijds is het op het eind echt pompen of verzuipen. Het onderste uit de kan halen levert status en poen op. Ik kan voor mijzelf maar een paar marathons herinneren dat ik echt over de rode ging. Mijn loopmaat Wim Liefers liep 6 weken na elke marathon niet en wist van ellende niet hoe hij de trap op moest komen na de marathon. Hij was wel een veel snellere marathonloper dan mij. Als het je zoveel kost is het inderdaad niet slim om er veel te lopen. Wanneer je na 2 weken al niet meer weet of het nu 2 of 3 weken geleden was dat je gelopen hebt kun je best wel zeg 3 maanden later weer aan de bak. Het voordeel is dat je, mits het goed is gegaan, het vertrouwen hebt dat je het kunt (na een jaar ga je vaak twijfelen kan ik het nog wel). Ook al die trainingen heb je nog in de benen waardoor je niet weer helemaal van scratch hoeft op te bouwen.

Je moet veel pasta eten voor de marathon

Ook hier is het een totaalplaatje. Toppers eten een periode heel weinig koolhydraten en trainen keihard. In de week voor de marathon eten ze veel koolhydraten met de gedachte dat je lichaam dan als een spons meer opneemt en je zo meer reserves hebt. Dat koolhydraatarm en heel hard trainen slaat de gewone loper meestal over. Ik las voorafgaand aan de Midwinter Marathon dat een vrouw blij zou zijn wanneer de marathon er op zat want ze at nu al een maand alleen maar pasta’s. Typisch gevalletje van de klok horen luiden…..

Je moet heel veel kilometers trainen

Een marathon is goed te doen als je gewend bent om de tijd die je er over doet vaak te lopen of de snelheid appeltje eitje te vinden. Haile Gebrselassie liep 26.22 op de 10km en tijdens de marathon hoefde hij op zijn eerste serieuze marathon maar 30 te lopen voor een tijd van 2u06.36. Bovendien deed hij wel eens trainingen van 3 uur. Easy does it dus. Maar helaas gaat die vlieger voor de gewonen loper niet op. Stel dat je 3u30 wilt lopen, gemiddeld 12 km/uur, is het volgens dat principe dus makkelijker om te zorgen dat je 15km/uur kunt lopen en je tijdens de marathon dus veel langzamer kunt lopen, dan je in potentie kan, dan regelmatig duurlopen van 4 uur te doen.

Deel deze Pagina:

Geef een antwoord